OCENA ZACHOWANIA UCZNIA KLAS IV – VIII
Punktowy system oceniania zachowania
- Proces oceniania zachowania ucznia trwa cały rok szkolny.
- Zachowania ucznia są punktowane według kryteriów zawartych w tabeli. Punkty dodaje się lub odejmuje od puli otrzymywanej przez ucznia na początku każdego semestru.
- Pula wyjściowa, stanowiąca 200 punktów, przyznawana jest na zasadzie kredytu każdemu uczniowi za zespół pozytywnych zachowań uwzględnionych w załączonej tabeli. Wystarczy ona do otrzymania semestralnej i rocznej oceny dobrej.
- Podwyższenie oceny odbywa się w drodze zgromadzenia na koncie dodatkowych punktów za pozytywne zachowania. Ujęte one zostały w tabeli.
- Punktowane są wyłącznie udokumentowane działania ucznia, potwierdzone widocznymi efektami i zapisami w specjalnym zeszycie uwag, w którym odnotowuje się: datę, uwagę lub pochwałę, ilość punktów i czytelny podpis wpisującego.
- Osobami upoważnionymi do przyznawania punktów i dokonywania adnotacji w zeszycie uwag są:
dyrekcja, wychowawca, nauczyciele, opiekun samorządu uczniowskiego, organizatorzy konkursów, zawodów, imprez, opiekunowie kół i organizacji.
- Pracownicy administracji i obsługi uwagi dotyczące zachowania uczniów zgłaszają wychowawcy
- Ocenę semestralną ustala się na podstawie sumy wszystkich punktów otrzymanych, zdobytych i utraconych przez ucznia w ciągu całego semestru. O ocenie rocznej decyduje średnia arytmetyczna sum punktów z pierwszego i drugiego semestru. Wychowawca ustala ostateczną śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
- Na miesiąc przed planowaną klasyfikacyjną radą pedagogiczną uczeń oraz jego rodzic (prawny opiekun) zostaje pisemnie poinformowany o otrzymanych w ciągu semestru dodatnich i ujemnych punktach z zachowania zgodnie ze statutem szkoły. Fakt zapoznania się rodzic (prawny opiekun) potwierdza podpisem w dzienniku lekcyjnym podczas zebrania.
- Na ustalenie semestralnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej mają wpływ również:
– zachowania pozaszkolne ucznia, o ile wychowawca zostanie o nich pisemnie poinformowany przez policję lub straż miejską.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- W uzasadnionych przypadkach wychowawca, po otrzymaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może odstąpić od ustalonych zasad oceniania ucznia. Nie dotyczy to oceny wzorowej i bardzo dobrej.
- Przeliczenie sum punktów na ocenę semestralną i roczną:
skala ocen
Zachowanie wzorowe -powyżej 311 pkt
Zachowanie bardzo dobre –271 – 310 pkt
Zachowanie dobre -200- 270 pkt
Zachowanie poprawne -151 -199 pkt
Zachowanie nieodpowiednie – 101 – 150 pkt
Zachowanie naganne -poniżej 100 pkt
Oceny wzorowej nie może uzyskać uczeń:
- który posiada na koncie (poza dodatnimi) 30 pkt ujemnych
- którego nie cechuje wysoka kultura osobista
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- W przypadku zgłoszenia przez ucznia lub jego rodziców uchybień proceduralnych w trybie klasyfikacji śródrocznej (rocznej) postępuje się zgodnie z obowiązującą szkole procedurą w tej sprawie.
Tryb poprawy oceny nagannej z zachowania
- W przypadku, kiedy uzyskana przez ucznia ilość punktów podczas klasyfikacji śródrocznej kwalifikuje jego zachowanie na ocenę naganną, może on wystąpić do nauczyciela wychowawcy o umożliwienie poprawy tej oceny.
- Wychowawca uruchamia następującą procedurę:
- nauczyciel wychowawca spisuje z uczniem kontrakt
- w kontrakcie tym wyszczególnione są działania, które uczeń musi podjąć celem poprawy oceny (dotyczy głównie zachowań, z których uczeń uzyskał najwięcej punktów ujemnych)
- kontrakt podpisuje nauczyciel wychowawca, uczeń i jego rodzic
- kontrakt musi być bezwzględnie i w całości przestrzegany
- o podpisanie kontraktu uczeń może wystąpić do dwóch tygodni od wywiadówki śródrocznej
- nauczyciel wychowawca czuwa nad realizacją kontraktu
Szczegółowe kryteria przyznawania ujemnych i dodatnich punktów za zachowanie
W kartach punktacji zachowania nauczyciele zapisują punkty dodatnie lub punkty ujemne i dokumentują to czytelnym podpisem. Karty są przechowywane w dzienniku lekcyjnym.
PUNKTY DODATNIE (D)
L.p. | Opis zachowania | Punkty |
|
Efektywne pełnienie funkcji w szkole (samorząd uczniowski) | +0-25 na semestr |
|
Efektywne pełnienie funkcji w klasie (samorząd klasowy) | +0-15 na semestr |
|
Praca na rzecz szkoły, w tym dekoracje, udział w apelu, | +0-15 każdorazowo |
|
Reprezentowanie szkoły podczas imprez, rocznic itp. W czasie trwania lekcji lub w czasie wolnym od zajęć (imprezy pozaszkolne) | +0-15 każdorazowo |
|
Zwrot znalezionych rzeczy | +10 każdorazowo |
|
Aktywne uczestnictwo w kołach zainteresowań, chórze | +0-20 na semestr |
|
Aktywny udział w zbiórce surowców wtórnych (baterii, makulatury,żołędzi), dokarmianie zwierząt | +0-15 za każdy surowiec na semestr |
|
Frekwencja 100% (do 7 godzin nieobecności usprawiedliwionych) | +10 na semestr |
|
Wysoka kultura wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły | +0-15 na semestr |
|
Wysoka kultura wobec uczniów szkoły, tolerancja | +0-15 w semestrze |
|
Stosunek do nauki i innych obowiązków szkolnych | +0-30 na semestr |
|
Pomoc koleżeńska w nauce | +0-15 na semestr |
|
Reagowanie na zaobserwowaną kradzież, wyłudzenia, przemoc | +10 każdorazowo |
|
Organizowanie działań charytatywnych (podjęcie i ukończenie) | + 20 każdorazowo |
15. | Udział w konkursach , imprezach sportowych
etap szkolny • (I-III) • za udział etap rejonowy/powiatowy • (I-V) • za udział etap wojewódzki • (I – X) • za udział etap ogólnopolski pisany na terenie szkoły • (I-XV) • za udział |
+5 każdorazowo +2 każdorazowo
+15 każdorazowo +10 każdorazowo
+20 każdorazowo +15 każdorazowo
+10 +5 |
PUNKTY UJEMNE (U)
Opis zachowania
|
Punkty | |
|
Niewłaściwe zachowanie podczas imprez szkolnych (uroczystości, koncerty, wycieczki, apele) | -10 każdorazowo |
|
Przeszkadzanie na lekcji, nie wykonywanie poleceń nauczyciela(chodzenie po klasie bez pozwolenia nauczyciela, odzywanie się bez udzielenia głosu, przeszkadzanie innym) |
-5 każdorazowo |
|
Używanie telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych podczas lekcji | -10 każdorazowo |
|
Aroganckie zachowanie wobec nauczyciela lub innego pracownika szkoły | -10 każdorazowo |
|
Niewywiązywanie się ze zobowiązań wobec wychowawcy
i innych nauczycieli – np. z udziału w konkursie, obowiązku dyżurnego |
– 15 każdorazowo |
|
Dokuczanie innym uczniom, przezywanie, prowokowanie | -5 każdorazowo |
|
Notoryczny brak zeszytu, podręcznika, ćwiczeń | -5 każdorazowo |
|
Używanie wulgaryzmów (do kolegów, pracowników szkoły) | -10 każdorazowo |
|
Agresywne zachowanie (bójka, popychanie, zamykanie w toalecie, plucie, kopanie, gryzienie) oraz aprobata tego zachowania lub podżeganie do niego, dyskryminacja |
-10 każdorazowo |
|
Niewłaściwe zachowanie w klasie, stołówce szkolnej, szatni, toalecie, korytarzu, boisku | -5 każdorazowo |
|
Oszukiwanie nauczyciela | -5 każdorazowo |
|
Umyślne niszczenie cudzej własności, w tym mienia szkolnego | -10 każdorazowo |
|
Zaśmiecanie otoczenia np. toalety, korytarza, szatni, stołówki, | -10 każdorazowo |
|
Ubiór i wygląd niezgodny ze statutem szkoły(np. brak stroju galowego podczas uroczystości szkolnych, makijaż itp.) | -5 każdorazowo |
|
Brak zmiennego obuwia, | -2 każdorazowo |
|
Częste spóźnianie się na lekcje ( powyżej 5) | -2 każdorazowo |
|
Wychodzenie poza teren szkoły | -5 każdorazowo |
|
Wagary | -5 każda godzina |
|
Konflikt z prawem w szkole i poza nią (udokumentowane przez pedagoga we współpracy z policją, strażą miejską, kuratorem lub sądem rodzinnym) |
-50 każdorazowo |
|
Kradzież, szantaż, wyłudzanie, fałszowanie dokumentacji (w tym usprawiedliwień, podpisów) | -50 każdorazowo |
|
Cyberprzemoc | -50 każdorazowo |
|
Stwarzanie zagrożenia poprzez użycie niebezpiecznych przedmiotów (np. zapałki, zapalniczki, scyzoryki itp.) | -50 każdorazowo |
|
Zażywanie i posiadanie szkodliwych dla zdrowia substancji np. alkohol, nikotyna, tabaka, narkotyki | -50 każdorazowo |
|
Niemoralne zachowanie | -10 każdorazowo |
25 | Nieodpowiednie zachowanie poza szkołą | -20 każdorazowo |
- Ustalenia końcowe
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem pkt.5.
- W przypadku, gdy uczeń ma więcej niż 10 uwag negatywnych, nie może uzyskać oceny wyższej niż dobra mimo, że suma punktów wskazuje inaczej.
- W przypadku otrzymania przez ucznia pięciu uwag negatywnych, w okresie nauki, do szkoły zostają wezwani rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń uczniowi można wystawić ocenę nieodpowiednią lub naganną nawet wtedy, gdy suma uzyskanych punktów wskazywałaby inaczej.
- Uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny z zachowania.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 5 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
- Dyrektor Szkoły w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły- przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez Dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
- przedstawiciel Rady Rodziców.
- Roczna ocena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzeń komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza oceny ucznia.
- Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, bierze się pod uwagę wpływ stwierdzonych zaburzeń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nie ukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uchwałę o niepromowaniu ucznia do wyższej klasy lub ukończenia szkoły przez ucznia, który otrzymał co najmniej dwa razy ocenę negatywną zachowania podejmuje się w przypadkach, gdy wystąpiło przynajmniej jedno udowodnione zachowanie:
- szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków oraz brak popraw mimo wcześniej zastosowanych statutowych kar porządkowych,
- opuszczenie bez usprawiedliwienia obowiązkowych zajęć w liczbie przekraczających 30% godzin przeznaczonych na te zajęcia,
- systematyczne naruszanie nietykalności fizycznej i psychicznej uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły,
- zachowania obsceniczne, czyny nieobyczajne,
- świadome naruszanie godności mające charakter znęcania się,
- popełnianie czynów karalnych w świetle Kodeksu Karnego,
- używanie słów wulgarnych i obraźliwych.
- Za podstawę rocznej oceny z zachowania ustala się sumę uzyskanych punktów z zachowania za pierwszy i drugi semestr dzieloną przez dwa.